vyprodáno

RR 78/2010

První číslo ročníku 2010 otevírá esej Josepha Conrada, nad níž Petr Onufer poznamenává: „Jedním z charakteristických rysů skutečného umění bývá nenápadnost: velké dílo se navenek často tváří jakoby nic, pod povrchem ale vře.“ Petra Hůlová, Ivan MatoušekMartin Ryšavý patří dnes k nejpozoruhodnějším českým spisovatelům a RR přináší jejich nejnovější práce – poslední část Matouškovy prózy Ke své škodě králem být a ukázky z dosud nevydaných románů Vrač Martina Ryšavého a Krakov 1976–2001 Petry Hůlové. „Dílo Dorothy Allisonové je svou brutální otevřeností a autobiografickými prvky průlomové, zároveň ale zcela přirozeně vychází z vypravěčské tradice amerického Jihu“, píše Zuzana Josková o prozaičce, z jejíchž textů přeložila povídku Řeka jmen. U příležitosti osmdesátých narozenin Zbyňka Hejdy připravil k vydání v Čechách Jean-Gaspard Páleníček záznamy besed, které se s tímto básníkem uskutečnily ve Francii, a Hejdovu vzpomínku na cestu, již v roce 1960 podnikl s Jiřím Němcem. Marek Vajchr je autorem eseje o Hejdově poezii, Adam Drda napsal o jeho významu „mimo literaturu“. Viktor Karlík věnoval Zbyňku Hejdovi dvě výtvarné práce. Poctou tomuto básníkovi byla i scénická koláž v rámci večera 25 let Revolver Revue na pražské Nové scéně 20. února tohoto roku.

Petr Vaňous komentuje obrazy Daniela Pitína, jednoho z nejvýraznějších českých malířů mladší generace. Malba je také doménou Igora Korpaczewského, jehož ateliér je představen v pravidelné RR rubrice. „V jeho generaci těžko hledat umělce, který byl v prvé řadě tak tvrdý sám k sobě a svou malířskou cestu bral se samozřejmostí, jež mu zabránila jakkoliv svůj osud medializovat. Nikdy si neřekl o výstavu. Outsider volbou. [...] Dokonalý antihrdina dnešního uměleckého provozu“, píše Viktor KarlíkIvanu Sobotkovi a jeho stále nedoceněnému dílu je věnován i blok reprodukcí, dokumentů a textů Věry Novákové, Jana Sobotky a Josefa Műllera. Jan Sekal přibližuje české veřejnosti francouzského fotografa Johna Batho. Ivan Prokop fotografuje především své oblíbené hudebníky.

V Edici RR nedávno vyšel remake undergroundového vydání sbírky Autentický kulovátor. Její autor Vít Kremlička na stránkách jarního čísla otiskuje báseň Korona, jež vznikla loni v zimě na památku císařovny Sissi. „V nynější době dokáže Sissi nádherné kontroverse: zřejmě se tím projevuje přísvit jejího génia. Vyjít si jenom s plátěnkou s reprodukcí Sissina portrétu od mistra Wintermüllera je o zdraví,“ soudí básník. Ivo VodseďálekEgon Bondy napsali na konci čtyřicátých let verše O Toníkovi, které dodnes zůstávaly širšímu publiku skryty, ačkoli jsou dle Martina Machovce zajímavou „nápovědou Vodseďálkovy ,trapné poetiky' a Bondyho ,zemědělského cyklu' z počátku padesátých let“.

Na další z kapitol současné světové architektury se zaměřuje Pavel Kalina. Designu se týká cyklus Tomáše Brousila Z deníku typografa i ukázky čerstvých prácí studentů z VŠUP, které jsou věnovány 25 letům Revolver Revue. František ŠtormKarel Haloun spolu vedli korespondenční rozhovor. V rubrice Dokumentaristé hovoří Adam Gebert s Pavlem Kačírkem a Andrejem Krobem. V couleuru se můžete dočíst o tom, co prozradila Baselitzova výstava v Praze, o knize Bílej kůň, žlutej drak a jiných mystifikacích, o Čičvákově inscenaci Kupce benátského, o Hraničním pásmu Rimini Protokollu, o filmu Pouta a mnohém dalším.

Zvláštní přílohou 78. čísla je DVD s celovečerním dokumentárním filmem Martina Ryšavého Malupien. Olšový spas.