100 Kč
(jinde 178 Kč)

RR 73/2008

Zimní RR otevírá bohatě ilustrovaná reportáž Karla Halouna o výpravě tří českých grafiků do exotické Bukurešti. V rumunské metropoli všichni mimo jiné propadli kouzlu obskurního hudebního slohu manele a jeden z nich si navíc z cesty přivezl další ze svých autorských abeced: Štormův Stencinul je inspirován šablonovým písmem bukurešťských ulic. Profesí typograf je též Tomáš Brousil – tentokrát však přinášíme jeho fotografie, na nichž téměř rok zaznamenával jeden z vrcholů architektonického nevkusu v současné Praze.

Pražský rodák, německy píšící švýcarský básník Franz Wurm v eseji Modré pomeranče aneb Oko Pallas Athény ohledává možnosti, jak porozumět poezii: „Básnění říká, čím je; čím básnění je, to také říká. Čím více se to, co říká, dá říci i jinak, tím méně je to básnění.“ Dlouholetou rozpravu o smyslu básnické a překladatelské tvorby vedl Franz Wurm v korespondenci se svým přítelem Paulem Celanem; z Wurmových dopisů jsme vybrali několik listů z období jeho dočasného pobytu v Praze, které vynikají autorovými vzpomínkovými asociacemi na město jeho dětství a osobitými komentáři k atmosféře doznívajícího Pražského jara. Dílo uznávané švýcarské spisovatelky Eleonore Frey přibližujeme ukázkami z cyklu drobných próz Sedmnáct věcí. Životopis, které, stejně jako texty Franze Wurma, pro toto číslo RR přeložila Věra Koubová. Současná česká próza je zastoupena třetí částí cestopisného eseje Rozvazování gordického uzlu Lubomíra Martínka a ukázkami ze vzpomínkového textu Tak jsem si to svoje stáří nepředstavoval Elišky Vlasákové

„Nahá autorka a zvířecí trofeje v podobě malovaných atrap (spíše masopustní škrabošky), situace bez začátku a bez konce, dramatizovaná pixelací a hudbou“ v perspektivě renesanční arkádové chodby – tak popisuje Petr Vaňous jedno z videí výtvarnice Jany Kasalové. Veronika Richterová vytvořila pet-artový Skleník a Miroslava Zychová je podepsána pod pozoruhodnými malbami. Historik architektury Pavel Kalina slovem i fotografií zachytil nový mrakodrap na Manhattanu, jehož autorem je Renzo Piano. Studio Laboratoř představuje ústy Petra Babáka plakáty pro Tranzit, o svých Ateliérech vypráví Jaroslav Rotbauer, grafik a přítel Vladimíra Boudníka, Hanese Reegena či Zdeňka Boušeho. Pro rubriku Dokumentaristé si Adam Gebert tentokrát vybral Lucii Královou, režisérku filmu Ztracená dovolená.

Kromě vzpomínky Veroniky Tuckerové na básníka a kritika Andreje Stankoviče v masce sv. Mikuláše a obvyklého kritického Couleuru najdete v předvánočním Revolveru i dvě ankety. V návaznosti na RR č. 70 a její téma Céline v Čechách vypovídají vybrané osobnosti v RR č. 73 o svém vztahu k tomuto spisovateli. Jako zvláštní přílohu pak stejně jako loni přinášíme anketu věnovanou umělecké a kulturní Události sezóny 2007/2008.