199 Kč
(jinde 238 Kč)

RR 136/2024

Samostatně neprodejná příloha čísla obsahuje komiksy a ilustrace, které Pavel Reisenauer vytvořil pro RR.

„Já si taky o sobě něco vyprávím, nebo jinak, já-my si taky něco vyprávím-vyprávíme, protože hlasů je ve mně víc. Ten, který ale nakonec určuje to, co dělám nebo kam mířím, vlastně moc na takzvané velké úspěchy či události nevěří nebo alespoň má představu o tom, že takové věci jsou ambivalentní,“ říká básník a prozaik Pavel Kolmačka v interview, v němž hovoří o své životní a tvůrčí cestě a postojích. RR poskytl i nepublikované básně z poslední doby. Od Adama Geberta otiskujeme novou prózu.

Rozsáhlý blok je věnován osobnosti novináře a spisovatele Jürgena Serka, který letos zemřel. Zevrubné ohlédnutí za jeho životem a dílem napsala Eva Jelínková a k Serkově výjimečné knize Böhmische Dörfer. Putování opuštěnou literární krajinou je zaměřena anketa, do které přispěli Petr Brod, Xavier Galmiche, Kathrin Janka, Zuzana Jürgens, Petr Kitzler, Věra Koubová, Václav Maidl, Jiří Pelán, Anita Pelánová, Václav Petrbok a Veronika Tuckerová. Otiskujeme také řeč Roberta Krumphanzla z uvedení českého překladu tohoto díla.

Nejen o vydávání díla I. M. Jirouse, který se narodil v září před osmdesáti lety, a o literatuře a dalších projektech mu věnovaných hovoří Michael Špirit, dotýká se i Švehlovy knihy Magor a jeho doba: „Z odstupu se mi jeví ještě obludnější než bezprostředně po vydání, což je překvapující.“

„,Nikdy nepřiznám právo psát a malovat než vidoucím,‘ napsal v souvislosti se Šímovými obrazy francouzský básník Vysoké hry Roger Gilbert-Lecomte. Měl-li u nás někdo toto právo, pak to byl jistě Karel Malich,“ soudí Miloslav Topinka a u příležitosti výročí sta let od narození tohoto výtvarníka provází svůj text básní Třikrát jsi to uviděl. Reprodukujeme také tři portrétní fotografie od Hany Hamplové.

Rozhovor, provázený obrazovými stranami, vedl s Ivanem Kafkou Viktor Karlík. Hovoří se v něm i o nerealizovaném projektu pro pražský kostel Nejsvětějšího Salvátora: „Jednalo se o dostatečné množství zapůjčených dopravních značek – typu přikázaný směr jízdy – modrých kulatých s bílými šipkami směřujícími vzhůru. Objekty by byly rozmístěny v celém prostoru chrámu včetně ochozů, přijatelného inventáře, mezi lavicemi na originálních stojanech v lehce rozdílných výškách, s drobným přesahem několika z nich, na průčelí chrámu. Název ,Odkaz k vyšším sférám‘.“ Duňa Slavíková pokračuje v seriálu o Křižovnické škole, tentokrát se zaměřuje na její páry, skupiny a spolupráce a také fenomén a téma smrti. Nedávná díla Svatopluka Klimeše slovem provází Petr Jindra. George Radojčić je dalším z tvůrců art brut, které představuje Jaromír Typlt.

Do cyklu Sedm přispěla Zuzana Bukovinská, v Ateliérech je přiblíženo pracoviště Ondřeje Přibyla a v seriálu Z malých nakladatelství má prostor Arbor vitae. Couleur je jako vždy zaměřen na reflexe aktuálního kulturního či „kulturního“ dění, úvodní text Petra Jindry se podrobněji zabývá novou stálou expozicí Národní galerie ve Veletržním paláci.